Waarom een motortrailer huren?
Stel je wilt met z’n vieren naar buitenland om een weekje te toeren met de motorfiets in de bergen. Normaal gesproken stap je dan s’morgens bepakt en bezakt op je fiets en begin je aan de reis. Als de bestemming zo’n 1000km verder ligt, rijdt je de eerste dag meestal zo’n 600km en de volgende dag 400km. Dus moet je ergens overnachten. Op zich een leuk begin. Maar dan moet het weer wel meezitten, want als het plenst van de regen wordt het een ander verhaal.
OK, eenmaal aangekomen op je bestemming heb je (afgezien van de platgereden banden) even geen zin om op de motor te zitten want daar heb je die eerste twee dagen lang genoeg op gezeten.
Dus het echte toeren begint op de derde dag. Als je van maandag tot zondag hebt besproken kun je dus woensdag pas gaan genieten van de bergpassen en omdat je zondag’s weer terug wilt zijn moet je eigenlijk vrijdag s’morgens weer vertrekken. Kortom je hebt van de zeven dagen maar twee dagen om in de bergen te toeren.
Maar nu huur je een motortrailer voor vier of zes motoren. Dan wordt het verhaal heel anders. Dan rijdt je met z’n vieren óf zessen in één auto of busje naar je bestemming, (regen of geen regen), je vertrekt maandagmorgen en je komt eind van de middag aan. En het is ook gezelliger om samen heen en terug te rijden.
Daarna heb je eventueel nog tijd om de omgeving te verkennen met je motor. Dus al de eerste dag kan het toeren aanvangen. En omdat je pas zondagmorgen hoeft te vertrekken heb je dus zes dagen om heerlijk van de bergen en je motorfiets te genieten. Maar het belangrijkste van alles is dat je veel minder geld kwijt bent. Hieronder heb ik er een berekeningetje op los gelaten en zul je zien dat het, financieel gezien, al verstandiger is om een trailer te huren.
Ik ben er vanuit gegaan dat een sportieve rijder met een gemiddelde motor ongeveer 200-225 km op een tank benzine rijdt. Dit houd in dat je heen en terug dus ongeveer negen keer moet tanken. Afstand heen en terug: +/- 2000 km. Verbruik gemm. 1:12 is dat ongeveer 170 liter benzine x 2,00 = € 340,00.
Voor een overnachting in pension/hotel op de heen en terugweg betaal je ongeveer € 130,00. Dus voor één motor is dat € 470,00. Dat is een totaal voor vier motoren € 1.880,00. Zonder de slijtage van banden e.d. mee te rekenen.
Nu ga je met de aanhanger. Een beetje knappe auto kan met drie tanken diesel heen en terugrijden. Als je s.morgens vroeg vertrekt ben je eind van de middag op je bestemming, dus geen overnachtingskosten.
Voor de 200 liter diesel betaal je nu ongeveer € 370,00. De aanhanger huur kost je voor een week gemiddeld € 150,00. Het totaal is het dan € 420,00 wat neer komt op € 105,00 per motor!!